Blog

Filmiki instruktarzowe

WJAZD / WYJAZD Z WORDu

Światła Toyota Yaris III Czynności kontrolno- obsługowe

Pod pokrywą silnika czynności kontrolno-obsługowe Toyota Yaris III

Jak ustawić lusterka? Toyota Yaris III

Skrzyżowanie AGRAFKA/CHOINKA

Profil kandydata na kierowcę

PKK - Profil kandydata na kierowcę jest to dokument którego wymaga Wydział komunikacji starostwa powiatowego

od osób ubiegających się o prawo jazdy.

Początkowo dokumentem tym dysponuje Ośrodek Szkolenia Kierowców w którym odbywa się naukę,

instruktorzy po ukończeniu szkoleń z zakresu teorii i praktyki po 30 godzinach jazd oraz zdanych egzaminach wewnętrznych przekazują go

do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego co daje nam możliwość przystąpienia do egzaminów Państwowych.

Bez ukończonego kursu, egzamin nie może się odbyć.

Na kolejnym etapie po pozytywnych wynikach egzaminów Państwowych WORD przekazuje wszystkie nasze dane

do Wydziału Komunikacji drogą elektroniczną, wraz z załączonym przez kursanta wcześniej zdjęciem oraz

orzeczeniem lekarskim, tam dane są przetwarzane ponownie i wysyłane

do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych celem stworzenia nowego dokumentu uprawniającego

do poruszania się w ruchu drogowym pojazdem na który kursant nabył uprawnienia.

 

Ustawowo przewidywany czas oczekiwania wynosi 30 dni, a w praktyce dokument możemy odebrać po około 3 tygodniach.

 

Sprawdzenie statusu dokumentu można śledzić na stronie https://info-car.pl/sprawdz-status.html

a koszt jego wydania wynosi 100 zł i 50 gr.

 

Jak wyglądają zapisy

Zapisy na szkolenia w OSK ADEPT

 

Sposób 1.

Wypełnij formularz zgłoszeniowy, dostępny na stronie głównej, podając tam swoje dane przetwarzamy je jedynie do celów zapisu na kurs. Po wysłaniu zgłoszenia, zwykle maksymalnie do 24 godzin dzwonimy, aby potwierdzić zapis na kurs oraz odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Sposób 2.

Zadzwoń do nas aby omówić szczegóły, zorientuj się proszę wcześniej w jakich terminach organizujemy kursy

- informacje podane są na naszej stronie, przygotuj swój numer PESEL, swój kontaktowy numer telefonu.

Jeśli nie będziemy w stanie odebrać to oddzwonimy do Ciebie.

Opowiemy po kolei jak przebiega całe szkolenie i od kiedy możesz zacząć.

 

*Miejsca na szkoleniach są ograniczane z powodu wygody w nauce dla naszych kursantów

oraz większej możliwości indywidualnego podejścia przez naszych instruktorów do każdego kursanta,

dlatego staramy się zawsze jak najlepiej organizować terminy szkoleń i godziny jazd.

Przy zapisach dopinamy wszystkie formalności związane z PKK, badaniami lekarskimi

oraz ustaleniami co do terminu pierwszych zajęć, przy okazji odpowiadamy na wszystkie

wasze pytania i przygotowujemy materiały wspomagające naukę i przygotowanie do egzaminów.

Pamiętaj o…

Drodzy kursanci !

 

Pragniemy zwrócić uwagę na to że dokument który otrzymacie po zdaniu egzaminów, nie uczyni was profesjonalnymi kierowcami

których umiejętności dorównywać będą zawodowym kierowcom rajdowym, a wypadek drogowy może przytrafić się na prawdę każdemu.

Jest kilka rzeczy przed którymi chcemy przestrzec młodszych i mniej doświadczonych, tak aby w przyszłości na waszej drodze nie było wielkich problemów i tragedii.

Zdecydowanym numerem 1 jest trzeźwość. Jeśli nie jesteście pewni co do tego poproście kogoś o podwózkę, przełóżcie spotkanie lub weźcie wolne od pracy.

Dbacie w ten sposób nie tylko o swoje życie i zdrowie, ale też innych uczestników ruchu drogowego.

 

Kolejną ważną rzeczą z którą możecie się spotkać to stan pojazdu który będziecie prowadzić.

Jeśli znajomy lub ktoś z rodziny poprosi was żebyście kierowali jego pojazd, upewnijcie się w jakim jest stanie:

wycieraczki, stan opon - bieżnik i wizualnie poziom powietrza, hamulce, światła mijania, światła przeciwmgielne, kierunkowskazy.

Pamiętajcie też o dobrze ustawionych lusterkach oraz fotelu.

Nikt nie karze wam zaglądać pod maskę i brudzić sobie rąk. Poziom oleju czy też płynu chłodniczego powinna wskazać kontrolka.

Zapytajcie się też krótko czy z cudzym pojazdem może się coś dziać podczas jazdy, nikt nie lubi niespodzianek.

 

Następną ważną rzeczą jest kultura na drodze, bądźmy mili nie tylko dla pieszych, ale też dla innych uczestników ruchu drogowego

jak autobusy, motocykle, samochody ciężarowe czy rowery.

 

Prędkość? Chyba nie trzeba się tu zbyt wiele rozpisywać, każdy z nas wie jakie konsekwencje niesie nie dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.

Czasem wystarcza nawet 10 km/h mniej żeby uniknąć śmierci lub ciężkiego kalectwa.

I moglibyśmy ku przestrodze wstawiać tu masę filmików z internetu, ale wierzymy że na naszych zajęciach wpoimy wam najważniejsze wartości

i zasady których powinniście przestrzegać.

 

Po tych już najważniejszych kwestiach czas na bonus!

Mianowicie przegląd samochodu i jego ubezpieczenie.

O pojazd powinien dbać jego właściciel i na jego barkach spoczywa utrzymanie go

w stanie nie zagrażającym życiu i zdrowiu jego samego czy też innych uczestników ruchu drogowego,

co weryfikuje przegląd samochodu. Kontrola drogowa zwróci wam uwagę jeśli spóźnicie się o dzień lub dwa,

ale w przypadku kiedy będzie długo po terminie ważności badania policjant z wydziału ruchu drogowego ma prawo zatrzymać dokumenty.

W kwestii ubezpieczeń warto pilnować terminów, ponieważ ubezpieczalnia w przypadku opóźnienia może odmówić dalszej współpracy.

Nawet 1 dzień kosztować nas może kilkadziesiąt złotych różnicy w składce.

 

 

 

Wykłady

Wykłady w ośrodku szkolenia kierowców Adept

 

Wykłady odbywają się w salach szkoleniowych specjalnie przygotowanych do prowadzenia zajęć.

Czyste i klimatyzowane pomieszczenia zachęcają do nauki i w pewnym stopniu na pewno wpływa

to na lepsze przyswajanie wiedzy.

 

Dodatkowo istnieje możliwość uczenia się w domu w programie "Teoria w domu"

o więcej informacji na ten temat należy pytać się instruktorów.

 

Sale wykładowe znajdują się w Tychach przy ul.Sienkiewicza 7 w budynku

usługowo-handlowym na pierwszym piętrze.

Poglądowo zamieszczamy filmik jak do nas trafić 🙂

 

Mandat za okulary?

 

Masz kłopoty ze wzrokiem ? nie siadaj za kółkiem bez okularów. Takiego nakazu nikt nie neguje. Niedowidzący kierowca może być zagrożeniem dla siebie i innych. Policja ma prawo skontrolować, czy kierujący stosuje się do lekarskich zaleceń i koryguje wzrok w czasie jazdy. Okazuje się jednak, że w prawie jazdy może być wpisane ograniczenie pozwalające kierować autem wyłącznie w okularach, a wtedy kierowca nie może zakładać szkieł kontaktowych. I odwrotnie.

 

– Tłumaczenia, że na oczach są soczewki kontaktowe nic nie dadzą. Nas interesuje to, co jest zapisane w prawie jazdy ? mówi policjant z warszawskiej drogówki. ?  Jeśli lekarz polecił jazdę w okularach, to kierowca musi je mieć na nosie. W przeciwnym razie możemy wystawić mu mandat za łamanie przepisów o uprawnieniach do kierowania.

Problem stanie się jeszcze większy, gdy kierowca jeżdżący bez zalecanej korekty wzroku spowoduje wypadek. Wtedy do akcji może wkroczyć prokurator, a delikwentowi grożą dodatkowe zarzuty.

 

Niepozorne cyferki

 

Art. 87 prawa o ruchu drogowym mówi, że kierującym może być tylko osoba sprawna pod względem fizycznym i psychicznym.  O tym, czy jest, decyduje lekarz. Jeśli stwierdzi, że ktoś ma kłopoty np. ze wzrokiem, słuchem albo narządami ruchu, może zezwolić na kierowanie pojazdem pod pewnymi warunkami. Chodzi o korekcję wzroku lub słuchu, stosowanie protez kończyn czy dokonanie w pojeździe takich modyfikacji, które umożliwią niepełnosprawnemu samodzielną jazdę.

 

Lekarskie zalecenia wpisane są w kolumnie 12 w tabelce na drugiej stronie prawa jazdy. Mają postać cyfrowych kodów. Do polskiego prawa wprowadziła je unijna Dyrektywa Rady z 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy (91/439/EWG). Kod 01.01 oznacza, że kierowca musi jeździć w okularach, kod 01.02 to zalecenie noszenia soczewek kontaktowych. Jest też kod  01.06 ? okulary lub szkła kontaktowe. Ten kod jest najwygodniejszy, bo z nim kierowca może stosować zamiennie okulary lub soczewki. Problem w tym, że wielu kierowców ma wpisany kod 01.01, czyli mogą jeździć wyłącznie w okularach, a za jazdę w soczewkach grozi im mandat.

 

Brudne palce kontra prawo

 

Policjanci mówią, że tak skonstruowane przepisy mogą być kłopotliwe również dla nich.

? No bo jak mamy sprawdzić, czy kierowca, który powinien jeździć w soczewkach, ma je założone? Nawet jeśli spojrzymy kontrolowanemu głęboko w oczy, to szkła kontaktowe nie zawsze zobaczymy ? tłumaczy policjant z warszawskiej drogówki. – Teoretycznie możemy poprosić o zdjęcie soczewek z oka, ale to absurdalna sytuacja. Kierowca musiałby to robić niezbyt czystymi palcami. A co, gdy akurat nie ma przy sobie pojemnika z solą fizjologiczną?

 

– Niestety takie jest prawo ? wzdycha Mariusz Wasiak, radca z Wydziału Profilaktyki Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.- Policjant nie jest lekarzem i nie będzie oceniał,  czy kierowca widzi, czy nie widzi. Ma jednak obowiązek sprawdzenia, czy stosuje się do zaleceń lekarza.

Jednak jego zdaniem policjanci nie muszą od razu wystawiać mandatu. ? Sugerowałbym pouczenie ? dodaje.

 

Co na to medycyna

 

Czy z medycznego punktu widzenia jest istotne, w jaki sposób kierowca koryguje sobie wzrok?

 

– Bywają przypadki, gdy szkła kontaktowe nie są wskazane ? twierdzi prof. Jerzy Szaflik, krajowy konsultant ds. okulistyki.- Podobnie jest z okularami: kształt nosa czy położenie uszu mogą powodować, że ich noszenie będzie niemożliwe. Jednak w większości przypadków soczewek i okularów można używać alternatywnie. Dobrze dobrane soczewki mogą być nawet lepsze ? np. nie ograniczają pola widzenia tak, jak oprawki okularów.

 

Prof. Szaflik słyszał o problemie kierowców: ? Wydaje się, że w tej sytuacji należałoby doprecyzować przepisy o badaniach lekarskich kierowców. Mogę obiecać, że zgłoszę taki postulat.

 

Zanim będzie lepiej

 

Dla tych, którzy już teraz stosują soczewki zamiast okularów nie mamy dobrych wieści.

– Powinni poprosić lekarza o zmianę zaleceń i wskazanie w nowym orzeczeniu, że kierowca może używać zamiennie okularów i szkieł kontaktowych, co oznacza wpisanie w prawie jazdy kodu 01.06 ? mówi Mariusz Wasiak z KGP. ?  To się oczywiście wiąże z wymianą tego dokumentu, ale innego wyjścia nie widzę. Odrębny dokument, jakim mogłoby być zaświadczenie od okulisty, że kierowca może stosować zamiennie soczewki lub okulary nie jest dla policjanta żadnym argumentem ? decydujące znaczenie ma odpowiedni wpis (kod) w prawie jazdy.

 

Badanie lekarskie, wymiana prawa jazdy? Lekko licząc 270 zł! Tym, którzy wyjeżdżają samochodem za granicę, radzimy zamówić od razu dwie pary okularów lub soczewek. W niektórych krajach Unii Europejskiej (np. Niemcy, Austria, Słowacja, Hiszpania) można dostać mandat za brak zapasowych szkieł.

 

Podstawa prawna:

 

Ustawa z  20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z  21 stycznia 2004 r. w sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2004 r. Nr 24, poz. 215 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z   21 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 855 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z  7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2004 r. Nr 2, poz. 15)

Źródło artykułu: https://www.motofakty.pl/

Znaki drogowe

Znaki ostrzegawcze

Znaki zakazu

Znaki nakazu

Znaki informacyjne

Znaki kierunku i miejscowości

Znaki uzupełniające

Znaki dodatkowe przed przejazdami kolejowymi

Znaki poziome

Znaki drogowe szlaków rowerowych

Znaki świetlne

Tabliczki do znaków drogowych